10 απλές συμβουλές για να «τα βρεις» με τον εαυτό σου και να τον αγαπήσεις περισσότερο!

168
10 απλές συμβουλές για να «τα βρεις» με τον εαυτό σου και να τον αγαπήσεις περισσότερο!

Το αίσθημα αυτοπεποίθησης κι αγάπης στον εαυτό μας αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας μας,

καθώς αντανακλάται στις διαπροσωπικές μας σχέσεις, στον τρόπο που μιλάμε, στον τρόπο που συμπεριφερόμαστε στους γύρω μας, ακόμα και στο περπάτημα μας. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να αγαπήσουμε τον εαυτό μας γι’ αυτό που είναι, γιατί αν δεν το κάνουμε εμείς πρώτα, τότε δεν θα μπορέσει να το κάνει και κάποιος άλλος.

Ο τρόπος που έχουμε μεγαλώσει μέσα στην οικογένεια και τα πρότυπα της κοινωνίας, δημιουργούν στους ανθρώπους ένα αίσθημα ενοχής σχετικά με την αποδοχή του εαυτού τους. Χαρακτηρισμοί όπως εγωκεντρικός, εγωιστής, εγωπαθής, είναι σύνηθες φαινόμενο για τα άτομα αυτά. Το άτομο μαθαίνει πρώτα να δίνει στους άλλους και μετά να φροντίζει τον εαυτό του.

Στην πραγματικότητα, πρέπει να αγαπάμε τους γύρω μας εξίσου με τον ίδιο μας τον εαυτό. Το κλειδί, βεβαίως, για να επιτευχθεί αυτό είναι το αίσθημα της ισότητας απέναντι στους άλλους, αίσθημα που μας επιτρέπει να αποδεχθούμε τον εαυτό μας και να τον οριοθετούμε απέναντι στις παράλογες και υπερβολικές απαιτήσεις των γύρω μας.

Αντίθετα, τα άτομα που δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους εξαρτώνται υπερβολικά από την αποδοχή και την έγκριση των άλλων για να νιώσουν καλύτερα οι ίδιοι. Δεν αναλαμβάνουν γενικά ευθύνες, γιατί φοβούνται την αποτυχία και θεωρούν τον εαυτό τους μη ικανό να φέρει κάτι εις πέρας με επιτυχία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως η απόκτηση αυτοπεποίθησης είναι μια διαρκής διαδικασία που δομείται καθώς το άτομο αναπτύσσεται. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι γονείς ήδη από τη βρεφική ηλικία. Όταν αποδέχονται το παιδί τους γι’ αυτό που είναι, ακόμα κι όταν κάνει λάθη, συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη μιας ισχυρής προσωπικότητας. Με τον ίδιο τρόπο, ρόλο στη διαμόρφωση της αυτοπεποίθησης διαδραματίζουν οι φίλοι, οι συνομήλικοι και το κοινωνικό περιβάλλον.

Ο Bandura (Καναδός ψυχολόγος και καθηγητής) υποστηρίζει πως ο άνθρωπος μπορεί να αγαπήσει τον εαυτό του μέσω τεσσάρων «οδών»:

  • Τις προσωπικές εμπειρίες κι επιδόσεις του: Οι επιτυχίες κάθε ανθρώπου ενισχύουν την εμπιστοσύνη στον εαυτό του, ενώ οι αποτυχίες, ιδιαίτερα οι επαναλαμβανόμενες, έχουν αντίθετα αποτελέσματα.
  • Τη μάθηση μέσω προτύπων: Περιβαλλόμενο το άτομο από ανθρώπους που έχουν εμπιστοσύνη στο ίδιο το άτομο ή και στους εαυτούς τους, που συμπεριφέρονται και σκέφτονται με ένα συγκεκριμένο τρόπο έχει υγιή πρότυπα και μέσα από αυτά διδάσκεται.
  • Τη λεκτική πειθώ: Οι διάφορες ιστορίες που μεταφέρουν οι γύρω μας για εμάς ή άλλους ανθρώπους, γίνονται προϋποθέσεις διαμόρφωσης της αυτοπεποίθησης μας.
  • Τη συναισθηματική διέγερση: Συνήθως έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση με καταστάσεις που δεν μας γεννούν αρνητικά συναισθήματα. Αντίθετα, αν κάτι δεν μας ευχαριστεί, αισθανόμαστε πιο αδύναμοι.

man-smile

Για να ενισχύσεις, λοιπόν, την αυτοπεποίθηση σου και να αποδεχθείς τον εαυτό σου γι’ αυτό που είναι, μπορείς να ακολουθήσεις τα εξής βήματα:

#1 Έλεγξε τις αρνητικές σκέψεις που έχεις για τον εαυτό σου. Μπορείς να τις εντοπίσεις και να τις αναθεωρήσεις. Δεν χρειάζεται να είσαι τόσο αυστηρός μαζί σου.

#2 Προσπάθησε να εξασκηθείς στην επίλυση προβλημάτων και την αντιμετώπιση αγχωτικών καταστάσεων.

#3 Μην κοιτάς το αποτέλεσμα, που δεν εξαρτάται πάντα από εσένα, αλλά κυρίως την προσπάθεια. Επιβράβευσε τον εαυτό σου γι’ αυτό που κατάφερες, ώστε να έχεις πάντα ένα κίνητρο να συνεχίσεις.

#4 Δώσε έμφαση στις δυνατότητές σου και στις επιτυχίες. Με τον τρόπο αυτό θα εστιάσεις στα θετικά στοιχεία σου, που σίγουρα δεν είναι λίγα.

#5 Μη φοβάσαι να εκτεθείς στον κίνδυνο. Πάρε ρίσκα και προσπάθησε όσο μπορείς. Δες το σαν μια διαδικασία μέσα από την οποία θα μάθεις κι όχι ως περιπτώσεις «νίκης» ή «ήττας».

#6 Κάνε ένα διάλογο με τον εαυτό σου. Μπορείς με τον τρόπο αυτό να εντοπίσεις τις αρνητικές σκέψεις που κάνεις για τον εαυτό σου και να τις ανασκευάσεις. Θυμήσου πως κανείς δεν είναι τέλειος. Δεν χρειάζεται πάντα να περιμένεις το τέλειο αποτέλεσμα. Σημασία έχει ότι προσπάθησες.

#7 Μπορείς, αν θέλεις, να νιώσεις άσχημα για τα λάθη σου, αλλά όχι ένοχος ή ντροπιασμένος.

#8 Μπες στη διαδικασία να αξιολογήσεις τον εαυτό σου. Ωστόσο, προσπάθησε να εστιάσεις στη δική σου άποψη, στην εικόνα που έχεις εσύ για τον ίδιο και τα κατορθώματα σου. Μην επηρεάζεσαι από τη γνώμη των άλλων, καθώς μπορεί να νοθεύσουν την κρίση σου.

#9 Μην υιοθετείς μία παθητική ή επιθετική στάση απέναντι στους άλλους. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεις τα δικαιώματά σου, τα όρια σου και το τι θέλεις κι αποδέχεσαι. Να κρατάς στάση ισότητας – όχι κατωτερότητας ούτε ανωτερότητας – στους γύρω σου, ώστε να μην υποκύπτεις στις υπερβολικές απαιτήσεις τους, αλλά ούτε να είσαι και σκληρός απέναντί τους.

#10 Τέλος, πρέπει ν αγαπάς τον εαυτό σου και να τον προστατεύεις από κάθε επίθεση, κρατώντας αυτούς που το κάνουν μακριά και «βάζοντάς τους στη θέση τους».

 

Πηγή